POWIATOWEGO URZĘDU PRACY W LIPSKU
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1
Regulamin organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy określa organizację i zasady działania Powiatowego Urzędu Pracy w Lipsku oraz zakres zadań realizowanych przez komórki organizacyjne, wchodzące w jego skład.
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- Staroście - należy przez to rozumieć Starostę Lipskiego.
- Dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Lipsku,
- Zastępcy Dyrektora - należy przez to rozumieć Zastępcę Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Lipsku,
- PUP - należy przez to rozumieć Powiatowy Urząd Pracy w Lipsku,
- PRRP - należy przez to rozumieć Powiatową Radę Rynku Pracy w Lipsku,
- CAZ - należy przez to rozumieć Centrum Aktywizacji Zawodowej
- Komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć dział lub samodzielne stanowisko pracy w PUP,
- EFS - należy przez to rozumieć Europejski Fundusz Społeczny.
- FP - należy przez to rozumieć Fundusz Pracy.
- KFS- Krajowy Fundusz Szkoleniowy
- PFRON - należy przez to rozumieć Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
- RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
- Powiatowy Urząd Pracy wchodzi w skład powiatowej administracji zespolonej
- Siedzibą PUP jest miasto Lipsko.
- PUP wykonuje zadania na obszarze Powiatu Lipskiego.
- Zwierzchnictwo nad PUP sprawuje Starosta.
- Powiatowy Urząd Pracy działa na podstawie:
- ustawy z dnia 05.06.1998 r. o samorządzie powiatowym,
- ustawy z dnia 13.10.1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformującej administrację publiczną,
- ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
- zawartych porozumień z organami, organizacjami i instytucjami zajmującymi się problematyką zatrudniania i przeciwdziałania bezrobociu,
- Statutu Powiatu Lipskiego,
- Statutu Powiatowego Urzędu Pracy w Lipsku,
- niniejszego Regulaminu.
- Do zakresu działania Powiatowego Urzędu Pracy należy wykonywanie zadań samorządu powiatu wynikających z przepisów prawa m. in.:
- ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
- ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
- innych ustaw oraz przepisów wykonawczych dotyczących zadań realizowanych przez Powiatowy Urząd Pracy,
- Status prawny pracowników, zasady ich wynagradzania oraz zasady gospodarki finansowej PUP ustalają odrębne przepisy.
Przy realizacji zadań PUP współdziała z organami administracji rządowej, z organami samorządów terytorialnych, z radami rynku pracy, organizacjami pracodawców, poszczególnymi pracodawcami, związkami zawodowymi, zarządami funduszy celowych, instytucjami szkoleniowymi, ośrodkami pomocy społecznej, instytucjami partnerstwa lokalnego oraz innymi podmiotami działającymi w sprawach promocji zatrudnienia i aktywizacji bezrobotnych.
Kierownictwo Powiatowego Urzędu Pracy
§ 6
- Całokształtem działalności PUP kieruje - zgodnie z zasadą jednoosobowego kierownictwa - Dyrektor i ponosi za nią pełną odpowiedzialność przed Starostą.
- Dyrektor jest powoływany i odwoływany przez Starostę.
- Powiatowy Urząd Pracy w stosunku do pracowników PUP jest pracodawcą w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy.
- Dyrektor kieruje działalnością PUP przy pomocy Zastępcy Dyrektora, kierowników i koordynatorów komórek organizacyjnych.
- Zastępcę powołuje i odwołuje Dyrektor PUP.
- Podczas nieobecności Dyrektora kierownictwo w PUP sprawuje Z-ca Dyrektora.
- Zakres zastępstwa obejmuje wszystkie zadania i kompetencje Dyrektora .
- Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do Dyrektora wykonuje Starosta.
- Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do Zastępcy Dyrektora oraz pozostałych
pracowników PUP wykonuje Dyrektor.
Komórki organizacyjne Powiatowego Urzędu Pracy
§ 7
- Strukturę organizacyjną Powiatowego Urzędu Pracy stanowią następujące samodzielne komórki organizacyjne:
- Centrum Aktywizacji Zawodowej, które jest równorzędną komórką organizacyjną w stosunku do działu,
-wieloosobowe stanowiska pracy,
- samodzielne stanowiska pracy
- O ilości utworzonych działów, wieloosobowych, samodzielnych stanowisk pracy decyduje Dyrektor w oparciu o posiadane etaty i środki na wynagrodzenia.
- W celu realizacji określonych zadań w PUP Dyrektor może powoływać zespoły i komisje zadaniowe.
- Kierownicy komórek organizacyjnych określają ich strukturę wewnętrzną oraz zakres działania i przedstawiają Dyrektorowi do zatwierdzenia.
- Strukturę wewnętrzną oraz zakres działania samodzielnych stanowisk pracy ustala Dyrektor lub Zastępca Dyrektora według podległości.
- Dyrektor ma prawo łączyć zadania - przewidziane w schemacie organizacyjnym dla wielu stanowisk - w jedno.
- Strukturę organizacyjną PUP określa graficzny schemat, będący załącznikiem Nr 1 do niniejszego regulaminu.
- Centrum Aktywizacji Zawodowej kieruje Zastępca Dyrektora.
- Działami kierują kierownicy.
- Wieloosobowe stanowisko pracy oraz jednoosobowe stanowisko pracy, mogą być tworzone w ramach działu lub jako komórka samodzielna.
- Pracą wieloosobowych stanowisk pracy mogą kierować Zastępca Dyrektora, Kierownicy, Koordynatorzy komórek organizacyjnych.
- Kierujący CAZ, działami oraz wieloosobowymi stanowiskami pracy, zapewniają zgodne z prawem wykonywanie przypisanych zadań określonych w dalszej części regulaminu i w tym zakresie ponoszą odpowiedzialność przed Dyrektorem.
Dział jest podstawową komórką organizacyjną zajmującą się określoną problematyką i działalnością w sposób kompleksowy lub kilkoma pokrewnymi zagadnieniami, których realizacja w jednej komórce organizacyjnej ułatwia prawidłowe zarządzanie.
Samodzielne stanowisko pracy jest najmniejszą komórka organizacyjną, którą tworzy się w wypadku konieczności organizacyjnego wyodrębnienia określonej problematyki nie uzasadniającego powołania komórki organizacyjnej.
§ 11
Wewnętrzna organizacja każdego stanowiska obejmuje:
- zakres działania określony w regulaminie organizacyjnym,
- zakresy zadań pracowników.
Struktura organizacyjna Powiatowego Urzędu Pracy
§ 12
W PUP tworzy się następujące komórki organizacyjne:
- Centrum Aktywizacji Zawodowej symbol - CAZ
- Wieloosobowe stanowisko ds. Pośrednictwa Pracy - PP,
- Wieloosobowe stanowisko ds. Poradnictwa i Doradztwa Zawodowego - symbol- PD,
- Wieloosobowe stanowisko ds. Programów - symbol - PR,
- Samodzielne stanowisko ds. Rozwoju Zawodowego - symbol - RZ -jednoosobowe,
- Wieloosobowe samodzielne stanowisko ds. Ewidencji Świadczeń i Informacji – symbol - EŚiI,
- Dział Finansowo-Księgowy - symbol - FK,
- Dział Organizacyjno-Administracyjny - symbol - OA,
- Samodzielne stanowisko ds. Prawnych - symbol - RP,
- Inspektor Ochrony Danych – symbol IOD – jednoosobowe.
- Dyrektor kieruje bezpośrednio następującymi pionami funkcjonalnymi PUP:
- Dział Finansowo-Księgowy,
- Dział Organizacyjno-Administracyjny,
- Samodzielne stanowisko ds. Prawnych,
- Inspektor Ochrony Danych.
- Z-ca Dyrektora kieruje bezpośrednio następującymi pionami funkcjonalnymi PUP.
-Wieloosobowe Samodzielne Stanowisko ds. Ewidencji Świadczeń i Informacji,
2) pionem działań aktywizujących z następującymi komórkami organizacyjnymi:
Centrum Aktywizacji Zawodowej ze stanowiskami:
- Wieloosobowe stanowisko ds. Pośrednictwa Pracy ;
- Wieloosobowe stanowisko ds. Poradnictwa i Doradztwa Zawodowego,
- Wieloosobowe stanowisko ds. Programów .
- Samodzielne stanowisko ds. Rozwoju Zawodowego
- Główny Księgowy kieruje Działem Finansowo – Księgowym, a zakres jego działania określają odrębne przepisy.
- Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych PUP określa Rozdział V niniejszego regulaminu.
- Szczegółową strukturę organizacyjną PUP z podziałem na komórki organizacyjne określa schemat będący załącznikiem Nr 1 do regulaminu.
- Do zakresu zadań i kompetencji Dyrektora należy w szczególności:
- organizowanie działań PUP i nadzór nad realizacją zadań określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz o zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, - współpraca z organami samorządów lokalnych, z Powiatową Radą Rynku Pracy,
- instytucjami szkolącymi i ośrodkami pomocy społecznej, przedstawicielami instytucji oświatowych, organizacjami pracodawców, organizacjami związkowymi, organizacjami pozarządowymi realizującymi zadania na rzecz rynku pracy,
- kierowanie bieżącymi sprawami PUP,
- bieżąca współpraca ze Starostą w zakresie realizowanych zadań,
- planowanie i dysponowanie środkami funduszy celowych będących w dyspozycji PUP,
- planowanie i dysponowanie środkami w ramach planu finansowego PUP,
- nadzór nad właściwym stosowaniem przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wraz z przepisami wykonawczymi do ustawy,
- nadzór nad zapewnieniem prawidłowych warunków realizacji usług i instrumentów rynku pracy,
- określenie celów i programów działania PUP,
- promocja usług i instrumentów rynku pracy oferowanych przez PUP,
- realizacja polityki kadrowej PUP,
- powoływanie i odwoływanie zastępcy Dyrektora ,
- wydawanie zarządzeń wewnętrznych, poleceń służbowych i decyzji administracyjnych z upoważnienia Starosty.
- zawieranie umów wynikających z zakresu działania PUP w ramach udzielonych pełnomocnictw,
- powoływanie i odwoływanie zespołów i komisji zadaniowych,
- udzielanie pełnomocnictw procesowych w sprawach wynikających z zakresu działania PUP (w granicach posiadanych upoważnień),
- planowanie, prowadzenie i nadzór nad realizacją polityki informacyjnej w zakresie zadań statutowych urzędu,
- nadzór nad realizacją programów aktywizacji zawodowej, programów specjalnych i pilotażowych finansowanych z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, programów regionalnych i innych funduszy celowych oraz ich rozliczenia pod względem finansowym,
- podejmowanie działań związanych z efektywnym wykorzystaniem przyznanych środków finansowych, przeznaczonych na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu,
- planowanie działań i współpraca z placówkami oświatowymi i instytucjami szkolącymi w obszarze przekwalifikowania i doskonalenia zawodowego bezrobotnych oraz dostosowania programów kształcenia,
- planowanie współpracy z pracodawcami, organizacjami zewnętrznymi, organizacja giełd pracy w celu maksymalnego pozyskiwania ofert pracy,
- wykonywanie zadań w zakresie zarządu trwałego nieruchomością będącą siedzibą PUP w Lipsku,
- nadzór nad prawidłowym zabezpieczeniem obiektu pod względem przeciwpożarowym, przeciwwłamaniowym, stosowaniem się do zasad ładu i porządku publicznego oraz utrzymaniem należytej czystości,
- nadzór nad prawidłowym przebiegiem procedury odwoławczej i zażaleniowej od decyzji i postanowień wydanych w komórkach organizacyjnych urzędu,
- nadzór nad realizacją zadań z zakresu przyjmowania skarg i wniosków,
- egzekwowanie od pracowników Urzędu sprawnej i kulturalnej obsługi klientów oraz udzielania im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek,
- nadzór nad podnoszeniem kwalifikacji pracowników PUP, dbałość o ich rozwój zawodowy, a w szczególności umożliwianie pracownikom uczestnictwa w szkoleniach organizowanych dla publicznych służb zatrudnienia,
- koordynowanie i nadzorowanie prac w zakresie utrzymania obiektu i bazy materialnej w należytym stanie technicznym,
- nadzór nad pełnym zabezpieczeniem w materiały techniczne i wyposażeniowe zabezpieczające prawidłowe funkcjonowanie PUP,
- koordynacja i nadzór realizacji zadań publicznych realizowanych przez PUP,
- koordynacja zadań z zakresu obsługi informatycznej PUP,
- pozyskiwanie środków na realizację zadań w tym na aktywizację osób bezrobotnych,
- nadzór i koordynacja współpracy z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego, szkoleniach, przygotowaniu zawodowym dorosłych, stażach, organizacji robót publicznych oraz zatrudnienia socjalnego na podstawie odrębnych przepisów,
- wnioskowanie do Starosty o zmianę przepisów z zakresu działania PUP,
- opracowywanie projektu regulaminu organizacyjnego i przedłożenie go do zatwierdzenia i uchwalenia przez Zarząd Powiatu,
- opracowywanie i przedkładanie statutu PUP do zatwierdzenia przez Zarząd Powiatu i uchwalenia przez Radę Powiatu,
- inicjowanie programów specjalnych,
- planowanie, wytyczanie kierunków działania, organizacja pracy PUP, podległego pionu, podległych stanowisk pracy,
- dokonywanie okresowych ocen kwalifikacyjnych podległych pracowników,
- nadzorowanie działań związanych z naborem kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym kierownicze stanowiska urzędnicze oraz nadzorowanie działań związanych z przeprowadzeniem służby przygotowawczej i organizowaniem egzaminu kończącego te służbę dla pracowników podejmujących po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym,
- delegowanie pracowników w podróż służbową poza siedzibę PUP,
- polecenia wyjazdu służbowego dla Dyrektora podpisuje Zastępca Dyrektora,
- ustalanie celów i sposobów przetwarzania danych osobowych oraz wykonywanie
a) ogólny nadzór nad realizacją przepisów RODO oraz ustawy o ochronie danych osobowych,
b) powoływanie i odwoływanie Inspektora Ochrony Danych, nadzorującego przestrzeganie zasad ochrony,
c) nadawanie i unieważnianie upoważnień do przetwarzania danych osobowych,
d) stosowanie odpowiednich i skutecznych środków technicznych
i organizacyjnych zapewniających ochronę przetwarzanych w PUP danych osobowych, w tym zabezpieczenie danych przed ich udostepnieniem osobom nieuprawnionym, zabraniem przez osobę nieuprawnioną, przetwarzaniem
z naruszeniem obowiązujących w zakresie ochrony danych przepisów prawa oraz zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem,
e) sporządzanie dokumentacji określającej środki podjęte w celu zapewnienia przestrzegania w PUP przepisów o ochronie danych osobowych,
f) zapewnienie zdolności do szybkiego przywrócenia dostępności danych osobowych w razie incydentu fizycznego lub technicznego,
g) prowadzenie audytów skuteczności środków technicznych i organizacyjnych mających zapewnić bezpieczeństwo przetwarzania danych osobowych w PUP,
w tym wyznaczanie audytora do ich przeprowadzenia, przegląd i analiza wyniku audytu oraz inicjowanie działań naprawczych w przypadku zaistnienia uchybień
- Do zakresu zadań Zastępcy Dyrektora należy w szczególności:
- współudział w realizacji zadań określonych przepisami ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz wynikających
z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
o zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, - przygotowywanie projektu planu, wytyczanie kierunków działania i organizacja działań aktywizujących w Urzędzie, w tym realizacja i koordynacja części zadań samorządu powiatowego określonych w ustawie oraz zleconych przez Dyrektora PUP,
- ustalanie we współpracy z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi PUP kierunków aktywizacji subsydiowanej realizowanej na lokalnym rynku pracy; pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy,
- nadzór nad przygotowywaniem propozycji planu podziału środków FP i PFRON
na aktywizację bezrobotnych i poszukujących pracy w ramach otrzymanych limitów, - nadzór nad zapewnieniem prawidłowych warunków realizacji usług rynku pracy, właściwym stosowaniem przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wraz z przepisami wykonawczymi do ustawy,
- planowanie działań i ich koordynacja mających na celu pozyskiwanie środków finansowych z funduszy krajowych i unijnych, w tym z EFS na realizację zadań z zakresu działania PUP,
- podejmowanie działań związanych z efektywnym wykorzystaniem przyznanych środków finansowych, przeznaczonych na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu,
- nadzorowanie prawidłowości prowadzenia postępowania administracyjnego i załatwiania spraw w nadzorowanym pionie,
- organizowanie współpracy z partnerami rynku pracy,
- organizowanie współpracy wewnątrz PUP, przedkładanie propozycji procedur pracy w zakresie nadzorowanych zadań,
- nadzór nad realizacją zadań z zakresu rejestracji osób bezrobotnych i poszukujących pracy oraz prowadzenia ewidencji i przyznawania świadczeń,
- nadzór nad realizacją zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a-c ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w tym realizowanie decyzji, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 8 lit. c wymienionej ustawy,
- nadzór i koordynacja procedur udostępniania informacji o osobach zarejestrowanych, w zakresie niezbędnym do realizacji zadań określonych w ustawie, innym instytucjom rynku pracy lub podmiotom, o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, oraz innym podmiotom publicznym albo podmiotom niebędącym podmiotami publicznymi, realizującymi zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia lub zlecenia przez podmiot publiczny ich realizacji,
- nadzór nad kierowaniem bezrobotnych do realizatora działań aktywizacyjnych, któremu marszałek województwa zlecił wykonywanie działań aktywizacyjnych,
- nadzór nad realizacją zadań związanych z KFS, w szczególności udzielania pomocy pracodawcom poprzez finansowanie kształcenia ustawicznego pracowników
- współpraca z gminami w zakresie upowszechniania m.in. ofert pracy i informacji o usługach poradnictwa zawodowego, szkoleniach, przygotowaniu zawodowym dorosłych, stażach, organizacji robót publicznych oraz prac społecznie użytecznych, realizacji Programu Aktywizacja i Integracja oraz zatrudnienia socjalnego,
- inicjowanie i realizowanie działań badań i analiz wykorzystywanych w działaniach prowadzonych przez urzędy pracy,
- realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z wojewódzkim urzędem pracy,
- organizowanie pracy i nadzór nad działalnością podległych komórek organizacyjnych.,
- inspirowanie przez nadzór nad przygotowywanymi sprawozdaniami, analizami i badaniami lokalnego rynku pracy,
- przygotowywanie projektów zakresów czynności dla podległych pracowników,
- dokonywanie ocen kwalifikacyjnych podległych pracowników,
- koordynacja prac związanych z udzielaniem pomocy publicznej dla przedsiębiorstw i innych uprawnionych podmiotów,
- nadzór i pozyskiwanie informacji z różnych źródeł niezbędnych do oceny sytuacji na rynku pracy w rejonie działania PUP,
- inicjowanie i realizacja programów przeciwdziałania bezrobociu,
- inicjowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzór nad zadaniami z zakresu szkoleń i rozwoju zasobów ludzkich - kształcenia ustawicznego uprawnionych klientów PUP oraz współpraca z instytucjami szkolącymi, oświatowymi i szkoleniowymi oraz pracodawcami w tym zakresie,
- inicjowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzór nad zadaniami z zakresu pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy,
- nadzorowanie prowadzenia pośrednictwa pracy, w tym EURES dla osób bezrobotnych, poszukujących pracy i pracodawców,
- koordynacja zadań dotyczących zatrudniania i powierzania innej pracy zarobkowej cudzoziemcom oraz wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników
- nadzór i koordynacja współpracy z wojewódzkimi urzędami pracy w zakresie świadczenia podstawowych usług rynku pracy, w tym w opracowaniu i aktualizacji informacji zawodowych oraz innych zasobów dotyczących lokalnego rynku pracy przydatnych w poszukiwaniu pracy,
- koordynacja zadań w zakresie inicjowania i realizowania przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grupowymi pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy,
- realizacja zadań dotyczących łagodzenia skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców,
- nadzór nad realizacją usług w zakresie doradztwa zawodowego i informacji zawodowej,
- wnioskowanie do Dyrektora w sprawach:
- propozycji awansów, przeszeregowań, nagród i kar dla pracowników nadzorowanych komórek oraz aprobowanie decyzji podległych pracowników,
- propozycji planu wydatkowania środków FP lub innych przeznaczonych na aktywizację bezrobotnych i poszukujących pracy oraz innych zadań fakultatywnych,
- propozycji planu wydatkowania środków PFRON na realizację zadań określonych przepisami ustawowymi,
- inicjowania programów lokalnych w tym współfinansowanych ze środków zewnętrznych,
- kreowania polityki aktywnej obsługi rynku pracy na terenie działania PUP,
- pozyskiwania środków finansowych na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy,
- promocja usług, programów i działalności PUP,
- koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadań dotyczących archiwizowania dokumentów dotyczących spraw realizowanych w pionie,
- nadzór nad standaryzacją druków i formularzy stosowanych w nadzorowanym pionie,
- badanie jakości i efektywności pracy podległych pracowników nadzorowanego pionu,
- współudział w prowadzeniu naboru kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym kierownicze stanowiska urzędnicze,
- przygotowanie i nadzorowanie działań związanych z przeprowadzeniem służby przygotowawczej i organizowaniem egzaminu kończącego te służbę dla pracowników podejmujących po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym,
- zastępstwo Dyrektora w czasie jego nieobecności w zakresie zadań i kompetencji wyznaczonych przez Dyrektora ,
- egzekwowanie od pracowników podległych komórek organizacyjnych sprawnej i kulturalnej obsługi klientów oraz udzielanie im niezbędnych wyjaśnień i wskaz,
- przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych przy realizacji zadań oraz ponoszenie odpowiedzialności za jej naruszenie,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
- Obowiązki i uprawnienia Głównego Księgowego określają odrębne przepisy – ustawa
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. - W zakresie realizacji zadań merytorycznych Główny Księgowy podlega bezpośrednio Dyrektorowi.
- Do zakresu zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości jednostki,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
- dokonywanie wstępnej kontroli:
- zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
- prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostki,
- dokonywanie wyceny aktywów i pasywów oraz ustalenie wyniku finansowego PUP ,
- sporządzanie sprawozdań finansowych i innych z zakresu działania PUP,
- zorganizowanie gromadzenia i przechowywania dokumentacji księgowej w sposób zabezpieczający ją przed dostępem osób nieuprawnionych , zaginięciem lub zniszczeniem.
- nadzorowanie gospodarki i polityki finansowej PUP,
- opracowanie projektów planów finansowych PUP i ich zmian, na podstawie informacji o planowanej wysokości wydatków, przekazywanych przez kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych PUP,
- dokonywanie bieżącej analizy wykonania planów finansowych i bieżące informowanie Dyrektora o stopniu realizacji wydatków oraz prawidłowości wydatkowania środków otrzymanych na wydatki z budżetu państwa, FP, budżetu samorządu, EFS i innych funduszy celowych,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad dokonywania wydatków publicznych (w sposób terminowy, celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów),
- czuwanie nad prawidłowością umów zawieranych przez PUP pod względem finansowym,
- zapewnienie prawidłowego i terminowego obiegu dokumentów księgowych,
- wykonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych PUP,
- sporządzanie sprawozdań budżetowych oraz innych związanych z realizacją zadań PUP,
- egzekwowanie od pracowników działu sprawnej i rzetelnej realizacji powierzonych zadań oraz udzielania im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek,
- inicjowanie działań usprawniających formy i metody pracy PUP.
- Postanowienia § 16 mają zastosowanie w odniesieniu do Głównego Księgowego, który bezpośrednio nadzoruje działalność pracowników działu Finansowo-Księgowego.
Do podstawowych zadań, obowiązków i uprawnień wspólnych dla kierowników komórek organizacyjnych należy:
- podejmowanie decyzji oraz wydawanie zaświadczeń wynikających z zakresu działania komórki organizacyjnej,
- szczegółowe zaznajamianie pracowników z zadaniami komórki organizacyjnej, zakresem współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi PUP oraz ustaleniami kierownictwa i przekazywanie do wiadomości i wykonania otrzymanych poleceń, dyspozycji i aktów normatywnych,
- dbałość o rozwój zawodowy podległych pracowników a w szczególności umożliwianie pracownikom kierowanej komórki organizacyjnej uczestniczenia w szkoleniach organizowanych dla służb zatrudnienia,
- udzielanie pomocy pracownikom podległej komórki organizacyjnej w opracowywaniu procedur i wytycznych realizacji zadań stałych,
- wykonywanie kontroli pracy komórki organizacyjnej z punktu widzenia merytorycznego i formalnego, której szczegółowe zasady określa instrukcja kontroli wewnętrznej PUP,
- opiniowanie doboru obsady osobowej podległej komórki organizacyjnej, wnioskowanie wysokości wynagrodzenia, przeszeregowań, nagród i kar dla podległych pracowników,
- dokonywanie okresowych ocen kwalifikacyjnych podległych pracowników,
- współudział w prowadzeniu naboru kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym kierownicze stanowiska urzędnicze,
- przygotowanie i prowadzenie służby przygotowawczej oraz organizowanie egzaminu kończącego te służbę dla pracowników podejmujących po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym podległym pracownikom,
- prawo żądania od innych komórek organizacyjnych PUP materiałów, informacji i opinii potrzebnych do wykonywania zadań,
- podpisywanie korespondencji wew. i parafowanie pism wychodzących przed podaniem do podpisu Dyrektora lub Zastępcy Dyrektora, oraz podpisywanie innych dokumentów
w zakresie określonym upoważnieniem Starosty i Dyrektora , - opracowywanie opisu stanowisk pracy w podległej komórce organizacyjnej,
- akceptowanie pod względem merytorycznym dokumentów księgowych będących podstawą wypłaty środków z FP i EFS,
- ustalanie i aktualizowanie szczegółowych zakresów czynności dla podległych pracowników,
- powierzanie w uzasadnionych przypadkach podległym pracownikom wykonywania czynności i zadań dodatkowych nie objętych zakresem czynności,
- wyznaczanie zastępstwa w przypadku urlopu lub długotrwałej nieobecności w pracy pracownika z innych przyczyn,
- w związku z przydzielonymi zadaniami, w uzasadnionych przypadkach, komórki organizacyjne mają prawo żądać od kierownictwa PUP materiałów, informacji i opinii niezbędnych do wykonywania tych zadań.
Do podstawowych zadań, obowiązków i uprawnień wspólnych dla koordynatorów komórek organizacyjnych należy:
- wydawanie zaświadczeń wynikających z zakresu działania komórki organizacyjnej w ramach udzielonych upoważnień,
- szczegółowe zaznajamianie pracowników z zadaniami komórki organizacyjnej, zakresem współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi PUP oraz ustaleniami kierownictwa i przekazywanie do wiadomości i wykonania otrzymanych poleceń, dyspozycji i aktów normatywnych,
- dbałość o rozwój zawodowy pracowników a w szczególności umożliwianie pracownikom koordynowanej komórki organizacyjnej uczestniczenia w szkoleniach organizowanych dla służb zatrudnienia,
- udzielanie pomocy pracownikom koordynowanej komórki organizacyjnej w opracowywaniu procedur i wytycznych realizacji zadań stałych,
- współudział w prowadzeniu naboru kandydatów na stanowiska w koordynowanej komórce,
- przygotowanie i prowadzenie służby przygotowawczej oraz organizowanie egzaminu kończącego te służbę dla pracowników podejmujących po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym w koordynowanej komórce,
- prawo żądania od innych komórek organizacyjnych PUP materiałów, informacji i opinii potrzebnych do wykonywania zadań,
- podpisywanie korespondencji wew. i parafowanie pism wychodzących przed podaniem do podpisu Dyrektora lub Zastępcy Dyrektora, oraz podpisywanie innych dokumentów
w zakresie określonym upoważnieniem Starosty i Dyrektora , - opracowywanie opisu stanowisk pracy w podległej komórce organizacyjnej
- akceptowanie pod względem merytorycznym dokumentów księgowych będących podstawą wypłaty środków z Funduszu Pracy i Europejskiego Funduszu Społecznego,
- ustalanie i aktualizowanie szczegółowych zakresów czynności dla pracowników koordynowanej komórki,
- w związku z przydzielonymi zadaniami, w uzasadnionych przypadkach, komórki organizacyjne mają prawo żądać od kierownictwa PUP materiałów, informacji i opinii niezbędnych do wykonywania tych zadań.
Rozdział V
§ 18
CENTRUM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ
Pracą Centrum Aktywizacji Zawodowej kieruje Zastępca Dyrektora PUP podlegając Dyrektorowi PUP, a podczas jego nieobecności wyznacza każdorazowo koordynatora zatrudnionego w CAZ.
CAZ realizuje zadania w zakresie instrumentów i usług rynku pracy: pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, rozwoju zawodowego skierowane do osób bezrobotnych i poszukujących pracy zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy jak również pracodawców. Centrum realizuje działania związane z efektywnym wykorzystaniem przyznanych środków finansowych z Funduszu Pracy i innych funduszy celowych przeznaczonych na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu.
Do podstawowego zakresu działania Centrum Aktywizacji Zawodowej - symbol „CAZ" należy:
- Na Wieloosobowym Stanowisku ds. Pośrednictwa Pracy w szczególności:
- marketing usług oferowanych przez urzędy pracy,
- udzielanie pomocy bezrobotnym i innym poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia oraz pracodawcom w pozyskaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych,
- podejmowanie i utrzymywanie kontaktów z osobami zarejestrowanymi poprzez przygotowywanie propozycji pomocy z uwzględnieniem propozycji odpowiedniej pracy, innej pracy zarobkowej lub innej formy pomocy oferowanej przez Urząd i kierowanie tych osób do pracodawców krajowych w celu podjęcia pracy,
- udostępnianie ofert pracy do samodzielnego zapoznania się przez osoby zarejestrowane lub osoby niezarejestrowane,
- upowszechnianie ofert pracy, w tym przekazywanie ofert pracy do internetowej bazy ofert pracy udostępnionej przez ministra właściwego ds. pracy,
- przygotowanie i realizacja indywidualnego planu działania,
- pozyskiwanie ofert pracy,
- udzielanie pracodawcom informacji o kandydatach do pracy, w związku ze zgłoszoną ofertą pracy,
- informowanie bezrobotnych i poszukujących pracy oraz pracodawców o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy,
- inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami,
- współpraca z Bankiem Gospodarstwa Krajowego i pośrednikami finansowymi
a w szczególności:
- wydawaniu zaświadczeń potwierdzających posiadanie statusu bezrobotnego przez osoby ubiegające się o pożyczkę na podjęcie działalności gospodarczej,
- kierowaniu bezrobotnych na utworzone stanowiska pracy,
- współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy i realizacji Programu Aktywizacja i Integracja oraz zatrudnienia socjalnego,
- współdziałanie z innymi urzędami pracy w zakresie wymiany informacji o możliwościach uzyskania zatrudnienia i szkolenia na terenie działania danego urzędu,
- informowanie bezrobotnych o przysługujących im prawach i obowiązkach,
- kierowanie osób bezrobotnych na wolne miejsca pracy m.in.: stażu, prac interwencyjnych, robót publicznych, prac społecznie użytecznych,
- udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia zgodnie z prawem swobodnego przepływu pracowników w Unii Europejskiej,
- podejmowanie i utrzymywanie kontaktu z pracodawcami,
- udzielanie pracodawcom pomocy w pozyskiwaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych,
- inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami,
- informowanie o sytuacji na rynku pracy, z uwzględnieniem występujących tam zawodów deficytowych i nadwyżkowych,
- przeciwdziałanie i zwalczanie pojawiających się przeszkód w mobilności w dziedzinie zatrudnienia,
- rozpowszechnianie ofert pracy pochodzących od pracodawców z RP zainteresowanych rekrutacją bezrobotnych z państw UE/EOG za pomocą internetowej bazy ofert,
- prowadzenie w formie elektronicznej rejestru ofert pracy rozpowszechnianych w ramach sieci EURES,
- dokumentowanie realizacji usług EURES w formie kwartalnych sprawozdań przekazywanych do bazy monitoringu usług EURES,
- realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit.a-c ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
- ocena efektywności działań pośrednictwa,
- współpraca z partnerami rynku pracy w celu zebrania informacji o strukturze gospodarczej i kierunkach rozwoju w danym rejonie, o kierunkach kształcenia i sytuacji demograficznej,
- pozyskiwanie informacji z innych źródeł niezbędnych do oceny sytuacji na rynku pracy w powiecie,
- współpraca z gminami i Gminnymi Ośrodkami Pomocy Społecznej, Powiatowymi Centrami Pomocy Rodzinie w zakresie upowszechniania ofert pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i szkolenia, organizacji robót publicznych oraz zatrudnienia socjalnego na podstawie odrębnych przepisów,
- opracowanie analiz i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na potrzeby powiatowej rady zatrudnienia oraz organów zatrudnienia,
- realizacja zadań związanych z podejmowaniem przez cudzoziemców pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- zezwolenia na pracę sezonową cudzoziemców – tj.: przyjmowanie wniosków, analiza złożonych dokumentów, prowadzenie postępowania związanego z wydaniem zezwolenia, wydawanie zezwoleń na pracę sezonową, przedłużanie zezwoleń na pracę sezonową, wydawanie zaświadczeń o wpisie wniosków do ewidencji wniosków
w sprawie pracy sezonowej, wydawanie decyzji: o odmowie wydania zezwolenia na pracę sezonową, o odmowie wydania przedłużenia zezwolenia na pracę sezonową,
o umorzeniu postępowania, o uchyleniu zezwolenia na pracę sezonową, o uchyleniu przedłużenia zezwolenia na pracę sezonową, - oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi – tj. przyjmowanie wniosków, analiza złożonych dokumentów, wydawanie decyzji o: odmowie wpisania oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń, umorzeniu postępowania w sprawie wpisania oświadczenia
o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń, odmowie wpisu wniosku do ewidencji wniosków, - wydawanie postanowień z prowadzonych w/w postępowań w trybie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego,
- realizacja zwrotów kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania i powrotu do miejsca odbywania stażu u pracodawcy.
- Na Wieloosobowym Stanowisku ds. Poradnictwa i Doradztwa Zawodowego w szczególności:
- udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu lub miejsca pracy oraz w planowaniu rozwoju kariery zawodowej, a także na przygotowaniu do lepszego radzenia sobie w poszukiwaniu i podejmowaniu pracy, w szczególności:
- opracowywanie analiz i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych w części dotyczącej absolwentów oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na potrzeby powiatowej rady zatrudnienia oraz organów zatrudnienia,
- udzielanie informacji o zawodach, rynku pracy, możliwościach szkolenia i kształcenia, umiejętnościach niezbędnych przy aktywnym poszukiwaniu pracy i samozatrudnieniu,
- udzielanie porad z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie i zmianę pracy, w tym badaniu kompetencji, zainteresowań i uzdolnień zawodowych,
- stała opieka nad bezrobotnym lub poszukującym pracy , w szczególności przygotowanie i nadzór nad realizacją indywidualnego planu działania, świadczenie podstawowych usług rynku pracy w formie indywidualnej oraz ułatwienie dostępu do innych form pomocy określonych w ustawie, opracowywanie i realizacja indywidualnych planów działania dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy,
- kierowanie na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie umożliwiające wydanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu albo kierunku szkolenia,
- inicjowanie, organizowanie i prowadzenie grupowych porad zawodowych dla bezrobotnych i poszukujących pracy,
- sporządzanie i upowszechnianie harmonogramu porad grupowych,
- udzielanie pracodawcom pomocy w doborze kandydatów do pracy spośród bezrobotnych i poszukujących pracy oraz we wspieraniu rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników przez udzielanie porad zawodowych,
- udzielanie informacji i doradztwo pracodawcom w zakresie doboru kandydatów do pracy na stanowiska wymagające szczególnych predyspozycji psychofizycznych,
- inicjowanie, organizowanie i prowadzenie szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy z wykorzystaniem programu rekomendowanego przez ministra,
- świadczenie poradnictwa zawodowego w formie porady indywidualnej i grupowej,
- tworzenie banku programów porad grupowych, spotkań informacyjnych w zakresie informacji grupowej oraz szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania pracy,
- prowadzenie doradztwa zawodowego dla bezrobotnych oraz osób poszukujących pracy,
- współpraca z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi oraz medycyny pracy,
- popularyzacja usług w zakresie doradztwa wśród klientów Urzędu,
- poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych,
- współpraca z gminami w zakresie informacji o usługach poradnictwa zawodowego, i realizacji Programu Aktywizacja i Integracja .
- współpraca z organami administracji rządowej i organami jednostek samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi i fundacjami w zakresie zatrudnienia i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych,
- współpraca z organami rentowymi,
- udzielanie osobom niezarejestrowanym pomocy poprzez poradę i informację indywidualną i grupową oraz udostępnienie zasobów informacji zawodowych do samodzielnego korzystania.
- Na Wieloosobowym Stanowisku ds. Programów w szczególności:
- opracowywanie i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych,
- opracowywanie projektów lokalnych i innych działań na rzecz aktywizacji bezrobotnych,
- opracowanie i realizacja projektów w zakresie promocji zatrudnienia w tym przeciwdziałania bezrobociu łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej bezrobotnych, wynikających z programów operacyjnych współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego,
- przygotowywanie wniosków o dofinansowanie projektów dotyczących pozyskania środków z EFS,
- realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z wojewódzkim urzędem pracy,
- przygotowywanie sprawozdań z realizacji projektów i programów,
- przygotowanie i gromadzenie dokumentacji związanej z realizacją projektów
i programów, - przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny realizowanych projektów i programów,
- monitoring wykonania realizowanych programów aktywizacyjnych,
- popularyzacja informacji na temat możliwości pozyskania środków z funduszy celowych,
- opracowywanie i realizacja programów specjalnych na rzecz osób bezrobotnych
i innych uprawnionych, - realizacja zadań wynikających z funkcji doradcy klienta indywidualnego,
w szczególności ustalenie potrzeb klienta, ustalanie kwestionariuszy wywiadu dla bezrobotnego, przygotowanie i nadzór nad realizacją Indywidualnego Planu Działania, stała opieka nad bezrobotnym lub poszukującym pracy, informowanie o formach pomocy możliwych do zastosowania, ustalanie warunków i zasad współpracy
z klientem, realizacja zadań związanych z udzieleniem klientowi pomocy, - współpraca z gminami w zakresie upowszechniania informacji o stażach, organizacji robót publicznych oraz prac społecznie użytecznych, realizacji Programu Aktywizacja
i Integracja, - współpraca z komórkami organizacyjnymi urzędu przy realizacji programów lokalnych oraz programów finansowych ze środków Unii Europejskiej,
- marketing oferowanych instrumentów rynku pracy,
- udzielanie informacji o możliwości i zakresie korzystania z instrumentów rynku pracy,
- organizowanie prac interwencyjnych,
- przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny prac interwencyjnych,
- organizowanie robót publicznych oraz prac społecznie użytecznych przy udziale samorządów lokalnych,
- przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny robót publicznych oraz prac społecznie użytecznych,
- przyjmowanie wniosków oraz prowadzenie dokumentacji do finansowego rozliczenia refundacji kosztów opieki nad dzieckiem,
- prowadzenie dokumentacji związanej ze świadczeniami przysługującymi rolnikom zwalnianym z przyczyn zakładu pracy,
- kompletowanie wniosków o zwrot kosztów dojazdu do pracy i przygotowanie dokumentów do finansowego rozliczenia wydatków związanych z dojazdem,
- wydawanie i realizacja bonów zatrudnieniowych, bonów na zasiedlenie,
- przyznawanie pracodawcy lub przedsiębiorcy dofinansowania za zatrudnienie skierowanego bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia,
- organizowanie staży u pracodawcy,
- wydawanie i realizacja bonów stażowych,
- przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny efektywności staży,
- inicjowanie, opracowywanie i realizacja programów aktywizujących bezrobotnych w tym programów specjalnych i projektów pilotażowych,
- współpraca z partnerami rynku pracy w celu łagodzenia skutków bezrobocia, w tym z gminami w zakresie upowszechniania informacji o stażach, organizacji robót publicznych oraz zatrudnienia socjalnego na postawie odrębnych przepisów,
- przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny realizowanych programów specjalnych,
- bieżące analizowanie efektywności aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu,
- opracowywanie analiz i sprawozdań dotyczących rynku pracy,
- nadzorowanie nad odbywaniem stażu przez bezrobotnego,
- przygotowanie sprawozdań dotyczących udzielonej pomocy publicznej,
- opracowanie i udostępnianie wykazu pracodawców i osób, z którymi zawarto umowy dotyczące aktywizacji bezrobotnych,
- refundowanie kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy,
- przyznawanie bezrobotnym jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej,
- przyznawanie osobom niepełnosprawnym środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej,
- przyznawanie grantów na telepracę i świadczeń aktywizacyjnych dla pracodawców i przedsiębiorców,
- monitorowanie we współpracy z pośrednikami finansowymi, zatrudnienia przez wymagany okres, bezrobotnych skierowanych przez urząd u pożyczkobiorców, na utworzonych stanowiskach pracy, w zakresie udzielonych pożyczek na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnych oraz podjęcia działalności gospodarczej przez osobę bezrobotną,
- doradztwo organizacyjno – prawne i ekonomiczne w zakresie działalności gospodarczej lub rolniczej podejmowanej przez osoby niepełnosprawne,
- dokonywanie zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę w związku z przystosowaniem tworzonych bądź istniejących stanowisk pracy, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osób na nich zatrudnionych oraz z rozpoznaniem przez służby medycyny tych potrzeb,
- dokonywanie zwrotu kosztów zatrudnienia pracowników pomagających pracownikom niepełnosprawnym w pracy,
- dokonywanie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska osoby niepełnosprawnej,
- współpraca z właściwym terenowo inspektorem pracy w zakresie oceny i kontroli miejsc pracy osób niepełnosprawnych,
- refundowanie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa dotyczących podjęcia działalności gospodarczej,
- realizacja dofinansowania kosztów zatrudnienia w domu pomocy społecznej lub jednostce organizacyjnej wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
- realizacja zwrotów kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania i powrotu do miejsca odbywania stażu u pracodawcy w ramach środków z EFS.
- Na Samodzielnym Stanowisku ds. Rozwoju Zawodowego w szczególności:
- planowanie i organizacja szkoleń,
- współpraca z instytucjami szkolącymi,
- współpraca z partnerami rynku pracy,
- przygotowywanie oraz upowszechnianie informacji o szkoleniach, w tym materiałów informacyjnych o szkoleniach,
- sporządzanie wykazu potrzeb szkoleniowych osób bezrobotnych i poszukujących pracy,
- sporządzanie i upowszechnianie planu szkoleń,
- przygotowywanie dokumentacji do finansowego rozliczenia kosztów szkolenia osób bezrobotnych i poszukujących pracy,
- realizacją zadań związanych z KFS, w szczególności udzielania pomocy pracodawcom poprzez finansowanie kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy,
- wydawanie i realizacja bonów szkoleniowych,
- ocena efektywności szkoleń,
- kierowanie osób niepełnosprawnych, które wymagają specjalistycznego programu szkolenia oraz rehabilitacji leczniczej i społecznej, do specjalistycznego ośrodka szkoleniowo-rehabilitacyjnego lub do innej placówki szkoleniowej,
- organizowanie szkoleń i przekwalifikowań zawodowych dla osób niepełnosprawnych,
- udzielanie pożyczek szkoleniowych,
- organizowanie szkolenia z udziałem środków funduszu szkoleniowego pracodawcy,
- organizowanie przygotowania zawodowego dorosłych,
- przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny efektywności przygotowania zawodowego dorosłych,
- finansowanie studiów podyplomowych na wniosek bezrobotnego,
- przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia studiów podyplomowych,
- przygotowywanie dokumentacji do finansowego rozliczenia kosztów dojazdu na szkolenie,
- monitorowanie przebiegu szkoleń oraz przygotowania zawodowego dorosłych, analizowanie ich skuteczności i efektywności,
- realizowanie zadań w zakresie finansowania kosztów egzaminów umożliwiających uzyskanie świadectw, dyplomów, zaświadczeń, określonych uprawnień zawodowych lub tytułów zawodowych oraz koszty uzyskania licencji do wykonywania danego zawodu,
- współpraca z gminami w zakresie informacji o szkoleniach, przygotowaniu zawodowym dorosłych, realizacji Programu Aktywizacja i Integracja.
- opracowywanie analiz z zakresu zapotrzebowania na zawody i specjalności na lokalnym rynku pracy, potrzeb szkoleniowych osób uprawnionych do szkolenia oraz sporządzanie sprawozdań dotyczących szkoleń.
Do zakresu zadań podstawowych na Wieloosobowym Samodzielnym Stanowisku ds. Ewidencji Świadczeń i Informacji należy w szczególności:
- rejestrowanie zgłaszających się bezrobotnych i poszukujących pracy,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia w tym sprawdzanie list wypłat świadczeń,
- wydawanie decyzji administracyjnych na podstawie upoważnienia Starosty o :
- uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za bezrobotną oraz utracie statusu bezrobotnego,
- przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku stypendium i innych finansowanych z Funduszu Pracy świadczeń,
- obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium, innych nienależnie pobranych świadczeń finansowanych z funduszu Pracy,
- prowadzenie procedury administracyjnej w zakresie objętym przepisami ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
- przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków bezrobotnych o wydanie odpowiednich zaświadczeń z tytułu bezrobocia,
- gromadzenie informacji dotyczących zadań i usług Urzędu,
- udostępnianie klientom PUP informacji w formie broszur, ulotek, biuletynów itp.
- udzielanie klientom wyjaśnień i informacji dotyczących zakresu zadań PUP, podstawowych praw i obowiązków bezrobotnych i poszukujących pracy,
- przyjmowanie oraz rozpatrywanie wniosków w sprawie dodatku aktywizacyjnego,
- przyjmowanie wniosków oraz prowadzenie dokumentacji w sprawie stypendium z tytułu podjęcia nauki,
- udostępnianie informacji o osobach zarejestrowanych w zakresie niezbędnym do realizacji zadań określonych w ustawie innym instytucjom rynku pracy lub podmiotom o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy oraz innym podmiotom publicznym, realizującym zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów albo na skutek powierzania lub zlecania przez podmiot publiczny ich realizacji,
- współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej, ośrodkami pomocy społecznej, bankami, urzędami skarbowymi, policją, sądem, prokuraturą, komornikiem sądowym, organami emerytalno – rentowymi oraz innymi instytucjami
i organizacjami w zakresie ewidencji i świadczeń, - sporządzanie dokumentacji związanej z przekazywaniem dokumentacji bezrobotnych do archiwum zakładowego,
- ustalanie uprawnień do świadczeń zdrowotnych bezrobotnych oraz członków rodzin,
- realizowanie zadań, wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw, z którymi Unia Europejska zawarła umowy o swobodzie przepływu osób, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych,
- sporządzanie raportów, zestawień osób ujętych w ewidencji,
- obsługa ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego bezrobotnych i członków ich rodzin,
- załatwianie spraw w ZUS, w tym dostęp do Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS).
Do zakresu zadań podstawowych Działu Finansowo - Księgowego należy w szczególności:
- planowanie środków budżetowych , Funduszu Pracy i innych funduszy,
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
- ewidencja operacji finansowych Funduszu Pracy, Budżetu, ZFŚS, EFS i innych funduszy celowych w ujęciu syntetycznym i analitycznym,
- ewidencja operacji finansowych w układzie paragrafów klasyfikacji budżetowej,
- windykacja nienależnie pobranych świadczeń,
- wydawanie decyzji o odroczeniu terminu spłaty, rozłożenia na raty lub umorzenia części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy,
- prowadzenie wypłat wynagrodzeń i innych świadczeń na rzecz pracowników PUP,
- prowadzenie ewidencji księgowej gospodarowania majątkiem trwałym,
- prowadzenie szczegółowej analityki finansowej do realizacji programów specjalnych finansowanych ze źródeł unijnych,
- sporządzenie części finansowej wniosków o płatność do projektów EFS,
- sporządzanie sprawozdań finansowych,
- sporządzanie sprawozdań budżetowych z wykonywania procesów związanych z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowaniem,
- bieżące archiwizowanie dokumentów według kategorii wydatków i okresów księgowych.
Do zakresu zadań podstawowych Działu Organizacyjno – Administracyjnego
w szczególności należy:
- opracowanie projektów regulaminów wewnętrznych PUP,
- opracowanie projektów zarządzeń wewnętrznych i poleceń służbowych wydawanych przez Dyrektora oraz koordynacja ich wdrażania i realizacji,
- projektowanie i nadzór nad funkcjonowaniem systemu obiegu informacji w PUP,
- opracowanie projektów planów pracy,
- obsługa narad i spotkań organizowanych przez Dyrektora,
- prowadzenie kancelarii PUP oraz elektronicznego obiegu dokumentów e-DOK,
- gromadzenie i przechowywanie korespondencji Dyrektora,
- opracowywanie rocznego planu kontroli wewnętrznej w zakresie wykonywania zadań ustawowych,
- nadzór nad realizacją kontroli wewnętrznych,
- przygotowanie zaleceń pokontrolnych zatwierdzanych przez Dyrektora,
- prowadzenie spraw osobowych pracowników PUP,
- zarządzanie danymi dotyczącymi składników płacy pracowników,
- obsługa ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego pracowników i członków ich rodzin,
- załatwianie spraw w ZUS, w tym dostęp do Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS),
- kontrola dyscypliny pracy,
- prowadzenie spraw związanych z ocenami kwalifikacyjnymi,
- przygotowywanie i organizowanie naboru kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze,
- przygotowywanie i organizowanie służby przygotowawczej oraz organizowanie egzaminu kończącego tę służbę dla pracowników podejmujących pracę na stanowisku urzędniczym podległym pracownikom,
- organizowanie praktyk zawodowych uczniów i studentów,
- prowadzenie spraw związanych z przeszeregowaniami i awansowaniem pracowników,
- obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- opracowywanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej, analiz i informacji dotyczącej pracowników PUP,
- opracowanie planu szkoleń pracowników PUP,
- prowadzenie spraw z zakresu doskonalenia zawodowego pracowników,
- współpraca z instytucjami, jednostkami szkolącymi, jednostką nadrzędną w zakresie organizacji szkoleń i doboru wykładowców,
- koordynacja spraw z zakresu realizacji i przestrzegania w PUP ustawy o ochronie danych osobowych,
- prowadzenie rejestru zarządzeń wydanych przez Dyrektora,
- nadzór nad prawidłowością funkcjonowania i wykorzystania sprzętu komputerowego,
- zabezpieczenie prawidłowego funkcjonowania systemu teleinformatycznego,
- obsługa administracyjna elektronicznego obiegu dokumentów,
- koordynowanie wdrożeń i modyfikacji systemów teleinformatycznych i technologii cyfrowych PUP,
- zarządzanie licencjami oprogramowania,
- dbanie o stały rozwój sieci komputerowej i oprogramowania sieciowego,
- nadzór nad prawidłową eksploatacją oprogramowania i sprzętu komputerowego,
- administrowanie siecią komputerową i bazą danych,
- administrowanie witrynami internetowymi,
- nadawanie uprawnień do zasobów informatycznych PUP zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych,
- koordynacja zakupów sprzętu elektronicznego dla PUP, zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych,
- współpraca z właściwym ministrem w zakresie informatyzacji publicznych służb
- tworzenie bazy danych statystycznych,
- przygotowywanie raportów,
- analiza określonych danych,
- przygotowanie informacji dla potrzeb analizy rynku pracy,
- wdrożenie stosowania Instrukcji Kancelaryjnej, Instrukcji Archiwalnej i Rzeczowego Wykazu Akt,
- prowadzenie archiwum zakładowego PUP:
- archiwizacja dokumentów związanych z funkcjonowaniem PUP,
- administrowanie majątkiem PUP,
- prowadzenie inwentaryzacji majątku PUP,
- zabezpieczenie pracowników PUP w środki techniczno-biurowe,
- dokonywanie zakupów ze środków budżetu i FP,
- prowadzenie spraw związanych z realizacją inwestycji i remontów siedziby PUP z zachowaniem przepisów ustawy prawo zamówień publicznych,
- realizowanie zadań z zakresu wyposażenia urzędu w odpowiednie pieczęcie, szyldy, tablice informacyjne z zachowaniem wymogów prawa, informacyjnej funkcji PUP oraz zasad estetyki,
- zaopatrywanie PUP w niezbędne druki i formularze z zakresu działania PUP oraz gospodarowanie nimi,
- prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem czystości w pomieszczeniach PUP,
- obsługa techniczna Powiatowej Rady Rynku Pracy,
- koordynowanie udostępniania informacji podlegających obowiązkowi podawania do publicznej wiadomości w BIP i na stronie internetowej PUP,
- nadzór nad prowadzeniem spraw z zakresu bhp i p.poż oraz udzielania pierwszej pomocy.
Do zakresu zadań podstawowych Stanowiska ds. prawnych Radcy Prawnego należy realizacja postanowień ustawy z dnia 6 lipca 1982r. o radcach prawnych, a w szczególności:
- wydawanie opinii prawnych dla potrzeb Dyrektora i Zastępcy Dyrektora oraz kierowników komórek organizacyjnych PUP,
- opiniowanie i uzgadnianie projektów umów zawieranych przez PUP, wymagających jego aprobaty,
- uzgadnianie treści pism wychodzących z PUP, zawierających argumentację prawną,
- wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądami i innymi organami orzekającymi w sprawach dotyczących działania PUP,
- wykonywanie nadzoru prawnego nad egzekucją należności PUP oraz współdziałanie w podejmowaniu czynności w zakresie postępowania egzekucyjnego,
- informowanie Dyrektora, Zastępcy Dyrektora i kierowników komórek organizacyjnych PUP o zmianach przepisów prawnych dotyczących działalności PUP,
- opiniowanie spraw z zakresu prawa pracy.
Do zakresu zadań podstawowych Inspektora Ochrony Danych należy w szczególności:
1) informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy RODO oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie
danych i doradzanie im w tej sprawie,
- monitorowanie przestrzegania RODO, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków,
- zaprojektowanie, wdrożenie, nadzór oraz bieżąca aktualizacja dokumentacji (polityki, instrukcji zarządzania systemem informatycznym służącym
do przetwarzania danych osobowych oraz instrukcji postępowania w sytuacji naruszenia bezpieczeństwa danych osobowych), - bieżąca kontrola i aktualizacja wydanych i odebranych upoważnień oraz ewidencji osób upoważnionych,
- działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego
w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty, - sporządzanie raportów wraz z zaleceniami dot. usunięcia nieprawidłowości
w systemie bezpieczeństwa ujawnionych podczas prowadzonych okresowych audytów i przeglądów bezpieczeństwa, - udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania zgodnie z przepisami RODO,
- współpraca z organem nadzorczym,
- pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, o których mowa w przepisach RODO, oraz
w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach, - pełnienie roli punktu kontaktowego dla osób, których dane dotyczą, we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz
z wykonywaniem praw przysługujących im na mocy niniejszego rozporządzenia, - prowadzenie rejestru czynności lub rejestru kategorii czynności.
Zasady podpisywania pism, dokumentów finansowych,
decyzji i aktów normatywnych
§ 24
- Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych PUP podpisują:
- Główny Księgowy lub wyznaczony księgowy w czasie nieobecności Głównego Księgowego.
- Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania i obiegu dokumentów księgowych ustalone są odrębną instrukcją.
Akty normatywne, decyzje administracyjne oraz wszelkiego rodzaju korespondencję podpisuje Dyrektor lub osoba pisemnie upoważniona, zgodnie z zakresem upoważnienia wydanego przez Starostę lub Dyrektora.
- Szczegółowe zasady podpisywania, parafowania pism i dokumentów określa obowiązująca instrukcja kancelaryjna.
- Poszczególne komórki organizacyjne przy znakowaniu spraw używają następujących symboli:
- Centrum Aktywizacji Zawodowej - CAZ,
- wieloosobowe stanowisko ds. Poradnictwa i Doradztwa Zawodowego – PD,
- wieloosobowe stanowisko ds. Programów - PR,
- samodzielne stanowisko ds. Rozwoju Zawodowego – RZ.
- Wieloosobowe samodzielne stanowisko ds. Ewidencji Świadczeń i Informacji - EŚiI.
- Dział Organizacyjno-Administracyjny - OA.
- Dział Finansowo-Księgowy - FK.
- Samodzielne stanowisko ds. Prawnych – RP.
- Inspektor Danych Osobowych – IOD.
Organizacja pracy Powiatowego Urzędu Pracy
§ 26
- Czas pracy pracowników PUP nie może przekraczać 40 godzin tygodniowo i 8 godzin dziennie.
- Ustala się następujący tygodniowy rozkład czasu pracy pracowników PUP:
- Ustala się czas przyjęć klientów od godziny 8.00 do 14.00.
- Dyrektor lub Zastępca Dyrektora przyjmują klientów w ramach skarg i wniosków w ustalonym odrębnie czasie pracy, podanym do powszechnej wiadomości.
- Dyrektor może w przypadkach indywidualnych, na wniosek pracownika wyrazić zgodę na inny czas pracy z zachowaniem 8 - godzinnego dnia pracy i 40 - godzinnego tygodnia pracy.
- Dyrektor może w uzasadnionych przypadkach ustalić inny niż wymieniony w ust. 1 i 2 czas pracy PUP z zachowaniem 8 - godzinnego dnia pracy i 40 - godzinnego tygodnia pracy.
§ 27
Pracownicy PUP zobowiązani są potwierdzać swoje przybycie do pracy przez podpisanie listy obecności.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 28
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi PUP rozstrzyga Dyrektor .
§ 29
Zmiany w Regulaminie Organizacyjnym mogą nastąpić w trybie przewidzianym dla jego nadania.
§ 30
Regulamin Organizacyjny wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały przez Zarząd Powiatu.